‘Het college wil door schonere lucht Rotterdam nog aantrekkelijker maken voor bewoners en bedrijven. Een duurzaam, energiezuinig Rotterdam, met een betere luchtkwaliteit. Dát is wat het college voor ogen heeft.’

Ik zette de Audi 80 bouwjaar 1991 op Marktplaats voor 650 euro. De eerste biedingen volgden snel. Johnny en Anita boden 300. Scheurhaas en Küfur gingen daar overheen met respectievelijk 310 en 345 euro.
Mijn dochter, die in Schiedam woont, stalde de Audi zo’n jaar geleden op ons boerenerf. ‘Met deze mogen we de stad niet meer in, pap. Milieumaatregelen.’ Vervolgens schafte ze een iets nieuwere Skoda aan waarna mijn vrouw de trouwe Audi naar de uitgang duwde: ‘Doe dat ding toch weg.’
Net op het moment dat ik wel zo’n beetje klaar was met al die onbetrouwbare, in slecht Nederlands wel of niet communicerende Marktplaats-idioten bood een zekere Brian 500 euro. Drie dagen later stapte een grote zwarte man uit zijn reusachtige 4WD. Beleefd en correct maakten we de deal rond terwijl de Audi met geopende motorkap stond te snorren. ‘Die gaat nog jaren mee, Brett,’ zei de in Nigeria geboren man.
Hij legde me uit dat de Audi in een container naar Lagos verscheept ging worden. In deze chaotische miljoenstad, met de ergste files ter wereld, zou de auto de rest van zijn leven gaan slijten.
Oliereus Nigeria heeft geen eigen raffinaderijen en moet benzine importeren. Een grote paradox. Corrupte kartels van politici, zakenlui en militairen rotzooien met miljarden subsidiegelden, houden de benzineprijs laag (36 eurocent per liter) én de inwoners in de auto. Dat Lagos ondertussen bezwijkt in de verstikkende smog is bijzaak.
We schudden elkaar de hand. Brian glimlachte en haalde zijn schouders op over zijn en mijn onvermijdelijke wereld: ‘Rotterdam is geen Lagos. Nederland is geen Nigeria.’
Daar zat wel wat in.

brettcolumn@hotmail.com

Recent Posts

Leave a Comment